Credo in unum sanctam catholicam et apostolicam ecclesiam
Wierzę w jeden świety,powszechny i apostolski Kościół.

wyznanie wiary

Poniedziałek, 16 lipca 2018 r.

wspomnienie obowiązkowe Najświętszej Maryi Panny z Góry Karmel Andrzeja, Bartłomieja, Benedykta, Carmen, Fausta, Marii, Mariki, Stefana, Walentego Czytania z Pisma Świętego: Iz 1,10-17; Ps 50 (49), 8-9. 16b-17. 21 i 23; Mt 10,34-11,1 Nie myślcie, że przyszedłem, by zaprowadzić pokój na ziemi. Nieprzyszedłem, by przynieść pokój, ale – miecz. Przyszedłem bowiem, aby przeciwstawić człowieka jego własnemu ojcu, córkę – jej własnej matce, a synową – matce jej męża. I tak (staną się] nieprzyjaciółmi człowieka domownicy jego. Kto kocha swego ojca lub swoją matkę bardziej niż Mnie, nie jest Mnie godzien. I kto kocha swego syna lub swoją córkę bardziej niż Mnie, nie jest Mnie godzien. Kto nie bierze swego krzyża i nie idzie za Mną, nie jest Mnie godzien. Kto znajdzie swoje życie, straci je; a kto straci swoje życie ze względu na Mnie, znajdzie je. Kto was przyjmuje, Mnie przyjmuje, a kto Mnie przyjmuje, przyjmuje Tego, który Mnie posłał. Kto przyjmuje proroka jako proroka, otrzyma zapłatę proroka, a kto przyjmuje sprawiedliwego jako sprawiedliwego, otrzyma zapłatę sprawiedliwego. Ktokolwiek poda kubek zimnej wody jednemu z tych maluczkich, jako że jest uczniem moim, zaprawdę powiadam wam, nie minie go nagroda. A kiedy Jezus skończył udzielanie tych pouczeń swym dwunastu uczniom, wyruszył stamtąd, by nauczać i głosić [Dobrą Nowinę] w ich miastach.

Biblia Warszawsko-Praska, Mt 10,34-11,1

Zwiastowanie Pańskie wg. Fra Bartolomeo

2015-12-07, Fra Bartolomeo, Zwiastowanie, ok. 1497, Duomo w Volterra. Źródło: www.wga.hu

Na Zwiastowanie Pańskie wykłada nam pobożny dominikanin, Fra Bartolomeo (1472-1517) o zbawieniu człowieka za pośrednictwem Marii.

Dziewica stoi w swoim pokoju, tyłem do łoża. Archanioł zastał ją na nabożnej lekturze: na niskim pulpicie leży otwarta mała książeczka do prywatnej lektury.

Marię i archnioła dzielą dwie sekcje mozaiki posadzki. One wyznaczają także perspektywę, kontynuowaną dalej przez drzwi, a potem sień wybiegającą do ogrodu.

Gabriel klęczy przed Dziewicą trzymając w pawej ręce lilię, symbol dziewictwa Marii. W górnym lewym rogu obrazu Bóg posyła swego Ducha, widać także złote promienie - właśnie w tej chwili Maria powiedziała Fiat. Dlatego też lewą dłoń kładzie pod sercem, gdzie poczyna się w niej Syn Boży.

Całe przedstawienie obfite jest w symbolikę. Otwierający się za drzwiami ogród otoczony jest murem i dostępny jest jedynie z komnaty, w której archanioł objawia Dziewicy Boże wybraństwo - jest to hortus conclusus - ogród zamknięty - symbol dziewictwa Marii.

Najważniejsza chyba jednk symbolika umieszczona została w portalu szeroko otwartych drzwi: oto w medalionie pomieścił Fra Bartolomeo typ odkupieńczej ofiary Chrystusa - ofiarowanie Izaaka. Medalion ujęty jest przez dwa delfiny, które - wierzono w to jeszcze w antyku - ratowały tonących, przez co Delphinus Salvator wskazywać ma Chrystusa, ratującego ludzkość. Jest też Chrystus jedyną bramą i drogą do królestwa Bożego. 

KONTAKT

Wyślij wiadomość, jeśli masz ciekawą informację i chcesz się nią z nami podzielić...

Dalej »