Credo in unum sanctam catholicam et apostolicam ecclesiam
Wierzę w jeden świety,powszechny i apostolski Kościół.

wyznanie wiary

Wtorek, 21 sierpnia 2018 r.

wspomnienie obowiązkowe świętego Piusa X, papieża Adolfa, Anastazego, Baldwina, Bernarda, Emiliana, Fidelisa, Franciszka, Joanny, Kazimiery, Piusa, Wiktorii Czytania z Pisma Świętego: Ez 28, 1-10; Pwt 32, 26-27b. 27c-28. 30. 35c-36b; Mt 19, 23-30 Wtedy Jezus powiedział do swych uczniów: Zaprawdę mówię wam, że człowiekowi bogatemu trudno będzie wejść do królestwa niebieskiego. Tak, mówię wam po raz drugi: Łatwiej jest wielbłądowi przejść przez ucho igielne niż bogaczowi wejść do królestwa niebieskiego. Na takie słowa zdumieli się bardzo uczniowie i mówili: Któż więc może być zbawiony. A Jezus wpatrując się w nich powiedział: Wśród ludzi – to niemożliwe, ale u Boga wszystko jest możliwe. Wtedy Piotr odpowiadając rzekł do Niego: Oto my właśnie zostawiliśmy wszystko i poszliśmy za Tobą: cóż więc otrzymamy za to? A Jezus odpowiedział: Zaprawdę mówię wam, którzyście poszli za Mną, że przy odrodzeniu, kiedy to już Syn Człowieczy zasiądzie na tronie swej chwały, wy również zasiądziecie na dwunastu tronach, aby sądzić dwanaście pokoleń Izraela. Każdy, kto dla mego imienia zostawi własny dom, swych braci, siostry, ojca, matkę, dzieci lub pole, otrzyma stokroć więcej i będzie miał udział w życiu wiecznym. Wielu bowiem pierwszych będzie ostatnimi i wielu ostatnich pierwszymi.

Biblia Warszawsko-Praska, Mt 19,23-30

Wielki Tydzień 2016 także w Galerii Sztuki Średniowiecznej Muzeum Narodowego

W ramach przygotowań do udziału w Pasji Jezusa, gorąco chciałam zachęcić do wizyty Galerii Sztuki Średniowiecznej warszawskiego Muzeum Narodowego, która od grudnia 2013 r. ponownie otwarta jest dla zwiedzających po długim remoncie i zmianie aranżacji prezentowanych zbiorów. W galerii znajdują się głównie obiekty z okresu późnego średniowiecza (XIV–XVI w.) z różnych regionów dzisiejszej Polski. Dzieła przeznaczone były przede wszystkim do kościołów – od wielkich nastaw ołtarzowych, poprzez obiekty mniejsze do osobistej kontemplacji w bocznych kaplicach, aż po małe poliptyki podróżne, które przełożona zakonu mogła zabrać ze sobą udając się w podróż.

W tym miejscu, w ramach dygresji, należy odnieść się do dyskusji, czy dzieła sakralne, przeznaczone stricte do kontemplacji i sprawowania kultu religijnego w świątyniach, czy klasztorach, powinny znajdować się w muzeach. Misją muzeum jest ochrona i udostępnianie dzieł i zabytków. Przyznam, że spokojniejsza jestem o los obiektów kultu w muzeum. Znajdują się pod troskliwą opieką konserwatorów i dostępne są dla każdego. Jako osoba wierząca, z czcią oglądam krucyfiksy mistyczne, czy piety. Mogę sobie pozwolić na prywatną kontemplację, cichą, skupioną modlitwę. Modlić się można wszędzie: w kościele, domu, autobusie, w miejscu kaźni, czy piecu gorejącym. Szczególnie mocno odczuwam fakt, że przed Pietą wrocławską z początku XV w. modliły się tysiące wiernych. O tym jak gorący potrafi być kult świadczy fakt, że negatywne postaci oprawców z toruńskiej Panoramy pasyjnej mają wydrapane przez wiernych oczy lub twarze. Zaś w sprawie tak nagłaśnianych zwrotów zdeponowanych w muzeach dzieł świątyniom, mam do powiedzenia tylko tyle, że doskonale wypielęgnowana Tablica Dwunastu Przykazań po powrocie do bazyliki mariackiej w Gdańsku powoli niszczeje: ciemnieje i pokrywa się pleśnią.

Drodzy Państwo, Galeria Sztuki Średniowiecznej  jest miejscem zachwycającym. Wspaniale oświetlone dzieła błyszczą w niej jak klejnoty. Zajrzyjcie tam koniecznie i zafrasujcie się nad Męką Pańską, kompasją Maryi wyrażoną w Pietach, wielką Bożą miłością do człowieka uwidocznioną w dziele malarskim Pietas Patris.(JW)

KONTAKT

Wyślij wiadomość, jeśli masz ciekawą informację i chcesz się nią z nami podzielić...

Dalej »