"Credo in unum sanctam catholicam et apostolicam ecclesiam"

wyznanie wiary

Niedziela, 24 września 2017 r.

Gerarda, Hermana, Jaromira, Marii, Pacyfika, Pafnucego, Seweryna Czytania z Pisma Świętego: Iz 55, 6-9; Ps 145 (144), 2-3. 8-9. 17-18 (R.: 18a); Flp 1, 20c-24. 27a; Mt 20, 1-16a Z królestwem niebieskim jest tak jak z pewnym gospodarzem, który wyszedł wczesnym rankiem, aby nająć robotników do swej winnicy. Zgodził się z nimi na denara za cały dzień i posłał ich do winnicy. Wyszedł znów około godziny trzeciej i zobaczył innych, jak stali na placu bez zajęcia. Powiedział więc do nich: Idźcie i wy do mojej winnicy, a ja dam wam, co się będzie należało. I poszli. I znów wyszedł około godziny szóstej, potem około dziewiątej, i uczynił podobnie. [Wreszcie] wyszedł około godziny jedenastej i spotkał [jeszcze] innych stojących, i zapytał: Dlaczego stoicie tu cały dzień nic nie robiąc? A oni odpowiedzieli: Bo nas nikt nie najął. Powiedział im tedy: Idźcie i wy do winnicy mojej. A kiedy nastał wieczór, powiedział gospodarz winnicy do zarządcy swego: Zwołaj robotników i wypłać im ich należność, rozpoczynając od ostatnich aż do pierwszych. Przyszli tedy ci z jedenastej godziny i otrzymali każdy po denarze. A gdy potem przyszli pierwsi, sądzili, że otrzymają więcej: ale oni również otrzymali po denarze. A wziąwszy [zapłatę] szemrali przeciwko gospodarzowi, mówiąc: Ci ostatni pracowali tylko jedną godzinę, a mimo to zrównałeś ich z nami, którzyśmy znosili ciężar [całego] dnia i spiekoty. A On powiedział do jednego z nich: Przyjacielu, nie wyrządzam ci krzywdy. Czyż nie zgodziłeś się ze mną na jednego denara? Weź tedy, co twoje, i odejdź! Chcę i temu ostatniemu dać tyle, co tobie. Czyż nie mam prawa rozporządzać moimi dobrami tak, jak mi się podoba? Albo czy wypada, byś ze złością patrzył na to, że ja jestem dobry? Tak oto ostatni będą pierwszymi, a pierwsi ostatnimi.

Biblia Warszawsko-Praska, Mt 20,1-16

Wielki Tydzień 2016 także w Galerii Sztuki Średniowiecznej Muzeum Narodowego

W ramach przygotowań do udziału w Pasji Jezusa, gorąco chciałam zachęcić do wizyty Galerii Sztuki Średniowiecznej warszawskiego Muzeum Narodowego, która od grudnia 2013 r. ponownie otwarta jest dla zwiedzających po długim remoncie i zmianie aranżacji prezentowanych zbiorów. W galerii znajdują się głównie obiekty z okresu późnego średniowiecza (XIV–XVI w.) z różnych regionów dzisiejszej Polski. Dzieła przeznaczone były przede wszystkim do kościołów – od wielkich nastaw ołtarzowych, poprzez obiekty mniejsze do osobistej kontemplacji w bocznych kaplicach, aż po małe poliptyki podróżne, które przełożona zakonu mogła zabrać ze sobą udając się w podróż.

W tym miejscu, w ramach dygresji, należy odnieść się do dyskusji, czy dzieła sakralne, przeznaczone stricte do kontemplacji i sprawowania kultu religijnego w świątyniach, czy klasztorach, powinny znajdować się w muzeach. Misją muzeum jest ochrona i udostępnianie dzieł i zabytków. Przyznam, że spokojniejsza jestem o los obiektów kultu w muzeum. Znajdują się pod troskliwą opieką konserwatorów i dostępne są dla każdego. Jako osoba wierząca, z czcią oglądam krucyfiksy mistyczne, czy piety. Mogę sobie pozwolić na prywatną kontemplację, cichą, skupioną modlitwę. Modlić się można wszędzie: w kościele, domu, autobusie, w miejscu kaźni, czy piecu gorejącym. Szczególnie mocno odczuwam fakt, że przed Pietą wrocławską z początku XV w. modliły się tysiące wiernych. O tym jak gorący potrafi być kult świadczy fakt, że negatywne postaci oprawców z toruńskiej Panoramy pasyjnej mają wydrapane przez wiernych oczy lub twarze. Zaś w sprawie tak nagłaśnianych zwrotów zdeponowanych w muzeach dzieł świątyniom, mam do powiedzenia tylko tyle, że doskonale wypielęgnowana Tablica Dwunastu Przykazań po powrocie do bazyliki mariackiej w Gdańsku powoli niszczeje: ciemnieje i pokrywa się pleśnią.

Drodzy Państwo, Galeria Sztuki Średniowiecznej  jest miejscem zachwycającym. Wspaniale oświetlone dzieła błyszczą w niej jak klejnoty. Zajrzyjcie tam koniecznie i zafrasujcie się nad Męką Pańską, kompasją Maryi wyrażoną w Pietach, wielką Bożą miłością do człowieka uwidocznioną w dziele malarskim Pietas Patris.(JW)

KONTAKT

Wyślij wiadomość, jeśli masz ciekawą informację i chcesz się nią z nami podzielić...

Dalej »