Credo in unum sanctam catholicam et apostolicam ecclesiam
Wierzę w jeden świety,powszechny i apostolski Kościół.

wyznanie wiary

Środa, 20 czerwca 2018 r.

Adalberta, Baltazara, Bogny, Bożeny, Florentyny, Franciszka, Hektora, Jana, Makarego, Michała, Rafała Czytania z Pisma Świętego: 2 Krl 2, 1. 6-14; Ps 31 (30), 20. 21. 24; Mt 6, 1-6. 16-18 Pamiętajcie, by nie spełniać dobrych uczynków na oczach ludzi po to, by je podziwiano. W przeciwnym bowiem razie nie otrzymacie zapłaty od Ojca waszego, który jest w niebie. Gdy więc będziesz rozdawał jałmużnę, nie rozgłaszaj tego naprzód. Tak bowiem zachowują się w synagogach i na ulicach obłudnicy, którzy chcą, żeby ich ludzie chwalili. Zaprawdę mówię wam, tacy już otrzymali swoją zapłatę. Kiedy ty dajesz jałmużnę, niechaj nie wie twoja lewa ręka o tym, co czyni prawa. Niech twoja jałmużna pozostanie w ukryciu, a Ojciec twój, który widzi także to, co ukryte, nagrodzi cię za nią. A kiedy się modlicie, nie naśladujcie obłudników, czyli tych, którzy udają się na modlitwę do synagog i na skrzyżowania ulic po to, by ich [lepiej] widziano. Zaprawdę mówię wam: tacy już otrzymali swoją zapłatę. Ty zaś, gdy będziesz się modlił, wejdź do swego mieszkania, zamknij za sobą drzwi i módl się do Ojca twego, który jest tam, w skrytości. A Ojciec twój, który widzi także i to, co ukryte, odpłaci ci za to. Kiedy pościcie, nie bądźcie smutni jak obłudnicy, którzy przybierają smutny wygląd po to, by ludzie widzieli, że oni poszczą. Zaprawdę mówię wam, już mają swoją zapłatę. Ty zaś, gdy pościsz, namaść sobie głowę i umyj twarz, ażeby twój post był widziany nie przez ludzi, lecz przez Ojca twojego, który jest tam, w ukryciu, i który widzi to, co ukryte. On to da ci zapłatę.

Biblia Warszawsko-Praska, Mt 6, 1-6. 16-18

Wielki Tydzień 2016 także w Galerii Sztuki Średniowiecznej Muzeum Narodowego

W ramach przygotowań do udziału w Pasji Jezusa, gorąco chciałam zachęcić do wizyty Galerii Sztuki Średniowiecznej warszawskiego Muzeum Narodowego, która od grudnia 2013 r. ponownie otwarta jest dla zwiedzających po długim remoncie i zmianie aranżacji prezentowanych zbiorów. W galerii znajdują się głównie obiekty z okresu późnego średniowiecza (XIV–XVI w.) z różnych regionów dzisiejszej Polski. Dzieła przeznaczone były przede wszystkim do kościołów – od wielkich nastaw ołtarzowych, poprzez obiekty mniejsze do osobistej kontemplacji w bocznych kaplicach, aż po małe poliptyki podróżne, które przełożona zakonu mogła zabrać ze sobą udając się w podróż.

W tym miejscu, w ramach dygresji, należy odnieść się do dyskusji, czy dzieła sakralne, przeznaczone stricte do kontemplacji i sprawowania kultu religijnego w świątyniach, czy klasztorach, powinny znajdować się w muzeach. Misją muzeum jest ochrona i udostępnianie dzieł i zabytków. Przyznam, że spokojniejsza jestem o los obiektów kultu w muzeum. Znajdują się pod troskliwą opieką konserwatorów i dostępne są dla każdego. Jako osoba wierząca, z czcią oglądam krucyfiksy mistyczne, czy piety. Mogę sobie pozwolić na prywatną kontemplację, cichą, skupioną modlitwę. Modlić się można wszędzie: w kościele, domu, autobusie, w miejscu kaźni, czy piecu gorejącym. Szczególnie mocno odczuwam fakt, że przed Pietą wrocławską z początku XV w. modliły się tysiące wiernych. O tym jak gorący potrafi być kult świadczy fakt, że negatywne postaci oprawców z toruńskiej Panoramy pasyjnej mają wydrapane przez wiernych oczy lub twarze. Zaś w sprawie tak nagłaśnianych zwrotów zdeponowanych w muzeach dzieł świątyniom, mam do powiedzenia tylko tyle, że doskonale wypielęgnowana Tablica Dwunastu Przykazań po powrocie do bazyliki mariackiej w Gdańsku powoli niszczeje: ciemnieje i pokrywa się pleśnią.

Drodzy Państwo, Galeria Sztuki Średniowiecznej  jest miejscem zachwycającym. Wspaniale oświetlone dzieła błyszczą w niej jak klejnoty. Zajrzyjcie tam koniecznie i zafrasujcie się nad Męką Pańską, kompasją Maryi wyrażoną w Pietach, wielką Bożą miłością do człowieka uwidocznioną w dziele malarskim Pietas Patris.(JW)

KONTAKT

Wyślij wiadomość, jeśli masz ciekawą informację i chcesz się nią z nami podzielić...

Dalej »