Credo in unum sanctam catholicam et apostolicam ecclesiam
Wierzę w jeden świety,powszechny i apostolski Kościół.

wyznanie wiary

Wtorek, 21 sierpnia 2018 r.

wspomnienie obowiązkowe świętego Piusa X, papieża Adolfa, Anastazego, Baldwina, Bernarda, Emiliana, Fidelisa, Franciszka, Joanny, Kazimiery, Piusa, Wiktorii Czytania z Pisma Świętego: Ez 28, 1-10; Pwt 32, 26-27b. 27c-28. 30. 35c-36b; Mt 19, 23-30 Wtedy Jezus powiedział do swych uczniów: Zaprawdę mówię wam, że człowiekowi bogatemu trudno będzie wejść do królestwa niebieskiego. Tak, mówię wam po raz drugi: Łatwiej jest wielbłądowi przejść przez ucho igielne niż bogaczowi wejść do królestwa niebieskiego. Na takie słowa zdumieli się bardzo uczniowie i mówili: Któż więc może być zbawiony. A Jezus wpatrując się w nich powiedział: Wśród ludzi – to niemożliwe, ale u Boga wszystko jest możliwe. Wtedy Piotr odpowiadając rzekł do Niego: Oto my właśnie zostawiliśmy wszystko i poszliśmy za Tobą: cóż więc otrzymamy za to? A Jezus odpowiedział: Zaprawdę mówię wam, którzyście poszli za Mną, że przy odrodzeniu, kiedy to już Syn Człowieczy zasiądzie na tronie swej chwały, wy również zasiądziecie na dwunastu tronach, aby sądzić dwanaście pokoleń Izraela. Każdy, kto dla mego imienia zostawi własny dom, swych braci, siostry, ojca, matkę, dzieci lub pole, otrzyma stokroć więcej i będzie miał udział w życiu wiecznym. Wielu bowiem pierwszych będzie ostatnimi i wielu ostatnich pierwszymi.

Biblia Warszawsko-Praska, Mt 19,23-30

Claude Lorrain - Krajobraz z Noli me tangere

2018-05-10, JW

Opuszczony przez Zmartwychwstałego grób znajduje się u podnóża Golgoty, na której szczycie widać trzy krzyże: Chrystusa i ukrzyżowanych wraz z nim złoczyńców. W ościerznicach, z których z wielką siłą wysadzono kamienne drzwi, a które leżą teraz przed grobem, stoi anioł, szczelnie wypełniając swoją postacią otwór drzwi, zwrócony obliczem ku oddalającym się kobietom. Zaskoczone kobiety stoją przy ogrodzeniu, postaci są zbyt małe, by można mówić o rozterce, jednakże to zatrzymanie, to, że nie oddalają się od grobu, lecz stoją trzymając swoje flakony i puzderka, wyraźnie wskazuje na pomieszanie, konsternację, zaskoczenie. W pewnym oddaleniu, w lewym polu obrazu, klęczy Maria Magdalena. Swój flakon postawiła na ziemi, tułów chyli się do przodu, ku postaci Chrystusa. Zmartwychwstały ledwie jest okryty błękitnym płaszczem udrapowanym na nagim ciele. Na głowie ma niewielki kapelusz, zaś w prawej ręce trzyma łopatę o długim stylisku. Obie części narracyjne dzieła: niewiasty przy grobie i Marię Magdalenę z Chrystusem - Ogrodnikiem, oddziela wspaniała panorama Jerozolimy obwiedzionej ogromnym murem. Wszystko tonie w bujnej wspaniałej roślinności. Żyznej i doskonałej.

Pytamy, dlaczego Chrystus przychodzi jako ogrodnik? Chce oschłą i pozbawioną życia duszę zamienić w kwitnący ogród, bowiem życie bez Boga jest pustynią bez życia. Jezus zmartwychwstał, aby przywrócić do życia pustą duszę człowieka.

Symbol ogrodu znany jest ze Starego Testamentu. Po grzechu pierwszych rodziców, Bóg wypędził ich z ogrodu Eden, a przy jego bramach postawił na straży aniołów, którzy z mieczami strzegli dostępu do raju. W poranek Zmartwychwstania aniołowie wskazują na pusty grób Jezusa i obwieszczają, że bramy raju ponownie otwarto dla ludzi. Wystarczy uznać w Zmartwychwstałym swojego Mistrza, aby dusza człowieka stała się jak kwitnący ogród.

Claude Larrain, Krajobraz ze sceną Noli me tangere, 1681 r. olej na płótnie 84,5 x 141 cm, Städelsches Kunstinstitut, Frankfurt

korzystano z tekstu ks. Mariusza Rosika "Tego poranka...", http://www.naszczas.pl/biblia/opowiesci-biblijne/zmartwychwstanie-panskie/ (2018-03-30)

KONTAKT

Wyślij wiadomość, jeśli masz ciekawą informację i chcesz się nią z nami podzielić...

Dalej »