"Credo in unum sanctam catholicam et apostolicam ecclesiam"

wyznanie wiary

Niedziela, 24 września 2017 r.

Gerarda, Hermana, Jaromira, Marii, Pacyfika, Pafnucego, Seweryna Czytania z Pisma Świętego: Iz 55, 6-9; Ps 145 (144), 2-3. 8-9. 17-18 (R.: 18a); Flp 1, 20c-24. 27a; Mt 20, 1-16a Z królestwem niebieskim jest tak jak z pewnym gospodarzem, który wyszedł wczesnym rankiem, aby nająć robotników do swej winnicy. Zgodził się z nimi na denara za cały dzień i posłał ich do winnicy. Wyszedł znów około godziny trzeciej i zobaczył innych, jak stali na placu bez zajęcia. Powiedział więc do nich: Idźcie i wy do mojej winnicy, a ja dam wam, co się będzie należało. I poszli. I znów wyszedł około godziny szóstej, potem około dziewiątej, i uczynił podobnie. [Wreszcie] wyszedł około godziny jedenastej i spotkał [jeszcze] innych stojących, i zapytał: Dlaczego stoicie tu cały dzień nic nie robiąc? A oni odpowiedzieli: Bo nas nikt nie najął. Powiedział im tedy: Idźcie i wy do winnicy mojej. A kiedy nastał wieczór, powiedział gospodarz winnicy do zarządcy swego: Zwołaj robotników i wypłać im ich należność, rozpoczynając od ostatnich aż do pierwszych. Przyszli tedy ci z jedenastej godziny i otrzymali każdy po denarze. A gdy potem przyszli pierwsi, sądzili, że otrzymają więcej: ale oni również otrzymali po denarze. A wziąwszy [zapłatę] szemrali przeciwko gospodarzowi, mówiąc: Ci ostatni pracowali tylko jedną godzinę, a mimo to zrównałeś ich z nami, którzyśmy znosili ciężar [całego] dnia i spiekoty. A On powiedział do jednego z nich: Przyjacielu, nie wyrządzam ci krzywdy. Czyż nie zgodziłeś się ze mną na jednego denara? Weź tedy, co twoje, i odejdź! Chcę i temu ostatniemu dać tyle, co tobie. Czyż nie mam prawa rozporządzać moimi dobrami tak, jak mi się podoba? Albo czy wypada, byś ze złością patrzył na to, że ja jestem dobry? Tak oto ostatni będą pierwszymi, a pierwsi ostatnimi.

Biblia Warszawsko-Praska, Mt 20,1-16

Biblia Pauperum na Narodzenie Pańskie

2015-12-24, Niderlandzka Biblia Pauperum, 1395-1400

Na Narodzenie Pańskie Biblia Pauperum (szerzej o Biblii Pauperum w notatce na Zmartwychwstanie Pańskie) daje nam naukę sięgając do typologii starotestamentalnej, traktując tekst Starego Testamentu profetycznie, jako zapowiedź zbawczej misji Chrystusa.

Sięga zatem do Księgi Wyjścia, do historii powołania Mojżesza. Krzak, w którym objawia się Bóg płonie, ale nie spala się, nie spopiela. Twórcy typologii Biblii Pauperum widzą w tym wydarzeniu figurę Marii, która mimo, że wydała na świat Zbawcę, to nie doznała uszczerbku na integralności swego ciała. Nie ma o tym mowy w kanonie ksiąg Nowego Testamentu, lecz historię tę opowiada apokryficzna Protoewangelia Jakuba: położna potwierdza dziewictwo Marii tuż po wydaniu na świat Jezusa.

Drugim typem jest zdarzenie z Księgi Liczb – 12 lasek przywódców plemion judzkich złożono na noc w Namiocie Spotkania przed Arką Pańską. Wybraństwo Boże Aarona na najwyższego kapłana ujawnia się poprzez wydanie żywych liści i kwiatów w ciągu nocy. Tak też Bóg wybrał Marię na matkę swego Syna. Nie stało się to ludzką miarą, lecz Boską, w sposób nadprzyrodzony.

Jedno, co zostaje nam zrobić, to radośnie zaśpiewać razem z prorokiem Izajaszem:

Naród kroczący w ciemnościach
ujrzał światłość wielką;
nad mieszkańcami kraju mroków
światło zabłysło.
Pomnożyłeś radość,
zwiększyłeś wesele.
Rozradowali się przed Tobą,
jak się radują we żniwa,
jak się weselą
przy podziale łupu.
Bo złamałeś jego ciężkie jarzmo
i drążek na jego ramieniu,
pręt jego ciemięzcy
jak w dniu porażki Madianitów.
(...)
Albowiem Dziecię nam się narodziło,
Syn został nam dany,
na Jego barkach spoczęła władza.
Nazwano Go imieniem:
Przedziwny Doradca, Bóg Mocny,
Odwieczny Ojciec, Książę Pokoju.
Wielkie będzie Jego panowanie
w pokoju bez granic
na tronie Dawida
i nad Jego królestwem,
które On utwierdzi i umocni
prawem i sprawiedliwością,
odtąd i na wieki.
Zazdrosna miłość Pana Zastępów tego dokona.

Zaś przy okazji zwierzęcej asysty Narodzenia Pańskiego, warto przypomnieć symbolikę osła i wołu, które oznaczają: osioł interpretowany bywa jako Synagoga, Kościół Boży, który zamyka uszy na Dobrą Nowinę i pozostaje w starej wierze, wół natomiast – jako Ecclesia - nowotestamentalny Kościół Chrystusowy.

KONTAKT

Wyślij wiadomość, jeśli masz ciekawą informację i chcesz się nią z nami podzielić...

Dalej »