Credo in unum sanctam catholicam et apostolicam ecclesiam
Wierzę w jeden świety,powszechny i apostolski Kościół.

wyznanie wiary

Wtorek, 21 sierpnia 2018 r.

wspomnienie obowiązkowe świętego Piusa X, papieża Adolfa, Anastazego, Baldwina, Bernarda, Emiliana, Fidelisa, Franciszka, Joanny, Kazimiery, Piusa, Wiktorii Czytania z Pisma Świętego: Ez 28, 1-10; Pwt 32, 26-27b. 27c-28. 30. 35c-36b; Mt 19, 23-30 Wtedy Jezus powiedział do swych uczniów: Zaprawdę mówię wam, że człowiekowi bogatemu trudno będzie wejść do królestwa niebieskiego. Tak, mówię wam po raz drugi: Łatwiej jest wielbłądowi przejść przez ucho igielne niż bogaczowi wejść do królestwa niebieskiego. Na takie słowa zdumieli się bardzo uczniowie i mówili: Któż więc może być zbawiony. A Jezus wpatrując się w nich powiedział: Wśród ludzi – to niemożliwe, ale u Boga wszystko jest możliwe. Wtedy Piotr odpowiadając rzekł do Niego: Oto my właśnie zostawiliśmy wszystko i poszliśmy za Tobą: cóż więc otrzymamy za to? A Jezus odpowiedział: Zaprawdę mówię wam, którzyście poszli za Mną, że przy odrodzeniu, kiedy to już Syn Człowieczy zasiądzie na tronie swej chwały, wy również zasiądziecie na dwunastu tronach, aby sądzić dwanaście pokoleń Izraela. Każdy, kto dla mego imienia zostawi własny dom, swych braci, siostry, ojca, matkę, dzieci lub pole, otrzyma stokroć więcej i będzie miał udział w życiu wiecznym. Wielu bowiem pierwszych będzie ostatnimi i wielu ostatnich pierwszymi.

Biblia Warszawsko-Praska, Mt 19,23-30

Biblia Pauperum na Narodzenie Pańskie

2015-12-24, Niderlandzka Biblia Pauperum, 1395-1400

Na Narodzenie Pańskie Biblia Pauperum (szerzej o Biblii Pauperum w notatce na Zmartwychwstanie Pańskie) daje nam naukę sięgając do typologii starotestamentalnej, traktując tekst Starego Testamentu profetycznie, jako zapowiedź zbawczej misji Chrystusa.

Sięga zatem do Księgi Wyjścia, do historii powołania Mojżesza. Krzak, w którym objawia się Bóg płonie, ale nie spala się, nie spopiela. Twórcy typologii Biblii Pauperum widzą w tym wydarzeniu figurę Marii, która mimo, że wydała na świat Zbawcę, to nie doznała uszczerbku na integralności swego ciała. Nie ma o tym mowy w kanonie ksiąg Nowego Testamentu, lecz historię tę opowiada apokryficzna Protoewangelia Jakuba: położna potwierdza dziewictwo Marii tuż po wydaniu na świat Jezusa.

Drugim typem jest zdarzenie z Księgi Liczb – 12 lasek przywódców plemion judzkich złożono na noc w Namiocie Spotkania przed Arką Pańską. Wybraństwo Boże Aarona na najwyższego kapłana ujawnia się poprzez wydanie żywych liści i kwiatów w ciągu nocy. Tak też Bóg wybrał Marię na matkę swego Syna. Nie stało się to ludzką miarą, lecz Boską, w sposób nadprzyrodzony.

Jedno, co zostaje nam zrobić, to radośnie zaśpiewać razem z prorokiem Izajaszem:

Naród kroczący w ciemnościach
ujrzał światłość wielką;
nad mieszkańcami kraju mroków
światło zabłysło.
Pomnożyłeś radość,
zwiększyłeś wesele.
Rozradowali się przed Tobą,
jak się radują we żniwa,
jak się weselą
przy podziale łupu.
Bo złamałeś jego ciężkie jarzmo
i drążek na jego ramieniu,
pręt jego ciemięzcy
jak w dniu porażki Madianitów.
(...)
Albowiem Dziecię nam się narodziło,
Syn został nam dany,
na Jego barkach spoczęła władza.
Nazwano Go imieniem:
Przedziwny Doradca, Bóg Mocny,
Odwieczny Ojciec, Książę Pokoju.
Wielkie będzie Jego panowanie
w pokoju bez granic
na tronie Dawida
i nad Jego królestwem,
które On utwierdzi i umocni
prawem i sprawiedliwością,
odtąd i na wieki.
Zazdrosna miłość Pana Zastępów tego dokona.

Zaś przy okazji zwierzęcej asysty Narodzenia Pańskiego, warto przypomnieć symbolikę osła i wołu, które oznaczają: osioł interpretowany bywa jako Synagoga, Kościół Boży, który zamyka uszy na Dobrą Nowinę i pozostaje w starej wierze, wół natomiast – jako Ecclesia - nowotestamentalny Kościół Chrystusowy.

KONTAKT

Wyślij wiadomość, jeśli masz ciekawą informację i chcesz się nią z nami podzielić...

Dalej »